Amb els mitjans
hem treballat, aquests últims dies, el Poema de tardor (Bofill, Puig, Serrat).
Hi he inventat uns moviments per a cada frase, per fer més fàcil la memorització
i per tenir material de moviment per desenvolupar més endavant en altres
contextos. A més, ahir vam fer grups i vam elaborar uns petits colaixos de
tardor en equip. Els poso aquí per què en quedi el registre, i recordo (em
recordo) un cop més que és el procés d'elaboració d'aquests colaixos que és
interessant, per nosaltres, i no tant el resultat final. Perquè el treball en
equip és una situació de comunicació molt rica en la que s'estimulen no només
competències lingüístiques sino també socials/ psicològiques.
I això em porta a
un dels temes que es van tractar a la nostra reunió de pares anual, a partir
d'un parell de comentaris que expressaven la necessitat de posar més èmfasi en
el llenguatge. I aquí la reflexió que jo faig en relació als comentaris i en
relació a com jo plantejo les classes.
Un dels reptes més
grans i més importants que em presenten aquestes classes és el d'haver de crear
situacions que estimulin la comunicació: és un joc d'equilibris fascinant,
perquè si els protegeixo massa i no els deixo intervenir, caic per una banda, i
si defineixo una situació en la que se senten massa exposats i obligats a
parlar, caic per l'altra banda. En relació a l'aprenentatge de la llengua, jo
tinc -cada cop que ens trobem per treballar- una intenció clara de:
- crear un ambient
de confiança i alegria, i evitar situacions de tensió/ansietat
- exposar els
alumnes a un input comprensible, variat i abundant
- promoure la
comunicació a partir d'activitats (i temes) que els interessin a ells (en aquest punt sóc conscient que encara tinc moltíssim
per descobrir, sobretot pel que fa el món del NEN (masculí), que com que no en
tinc, de nens nens, no tinc la mateixa capacitat de conectar amb el que
necessiten que potser tinc amb les nenes.
- promoure
converses per parelles, per grups, etc.
- respectar el camí
de cada nen/a i el seu ritme d’aprenentatge
- corregir
amb moltíssima precaució els errors més rellevants en cada cas i posar
alhora en relleu els progressos que es fan.
(...) i de tant més!!
He estat llegint
coses sobre el mètode TPR (total physical response), elaborat per James Asher,
i el mètode de l'Enfocament Natural (Natural Approach) elaborat per Tracy D.
Terrell i Steven Krashen. No coneixo el seu treball profundament, però hi he
fet una ullada i ells expressen, de forma més estructurada i rigorosa, moltes
de les intuïcions que a mi em mouen per fer les classes tal i com les faig.
Ambdos parteixen de teories per l'adquisició d'una segona llengua i prenen com
a model el procés d'adquisició de la llengua materna.
Un tast:
Asher ressalta la
importància de la comprensió auditiva com a objectiu exclusiu en l'etapa
inicial d'adquisició. Combina des del principi llenguatge i activitat motriu
perquè només s'aprèn allò que es fa. Al nen, segons Asher, no se li
pot ensenyar a parlar. Parla quan està preparat per fer-ho, però no abans. Nosaltres
tampoc hem ensenyat als nostres nens a caminar. Ho han après sols. I no ho han
après gràcies a les nostres explicacions de com posar un peu davant de l'altre,
les nostres correccions, les nostres empentetes. Van posar un peu davant de
l'altre un dia, de sobte, perquè ja estaven preparats per fer-ho i se sentien
contents i capaços de fer-ho. I ho van fer de forma imperfecte, és clar, però
després ho han anat polint. Segons Asher passa el mateix amb l'adquisició de la
llengua: un nen està preparat per parlar quan ha adquirit un complicadíssim
mapa mental del funcionament de la llengua, un mapa que ha internalitzat de
manera inconscient, en un "ambient receptiu enriquit". Respon primer
amb accions físiques. Aprèn els significats a través del cos i comença a
expressar-los amb el cos. Després venen les paraules deslligades, i després
venen les frases. L'escola, segons Asher, funciona com a "ambient receptiu
empobrit", per cert.
En resum:
-la comprensió precedeix
la parla.
-estreta relació
entre llengua i cos
-inutilitat de
"ensenyar" a parlar
Krashen i Terrell
distingeixen entre adquisició (procés subconscient similar al procés
d'internalització natural de la llengua; procés de construcció creativa propi
dels infants que es desenvolupa sense dedicar una atenció conscient a les
formes lingüístiques) i aprenentatge (procés conscient característic de la
internalització formal del llenguatge). D'aquesta manera es podria dir que els
infants adquireixen la llengua/ les llengües. Els adults poden adquirir-la o
aprendre-la. Krashen i Terrell plantegen la necessitat de provocar
processos similars als adquisitius i no als d'aprenentatge. Krashen i Terrell coincideixen amb Chomsky: l’adquisició
és un procés d’evolució mental, personal i interior en què els aprenents no
necessiten parlar o escriure per aprendre.
Em semblen molt
interessants, les seves reflexions. I comparteixo molt el seu punt de vista. I
tinc molt clar que no puc treure'ls frases de la boca, que no es deixen
enganyar. Sabeu què fan si ho faig? El que van fer divendres passat. Em diuen
que no. JO això NO ho faig. O em miren amb cara d'avorrits. Fantàstic.
L'exercici aquell de Jo em dic tal i em pica aquí ja me'l puc menjar amb
patates.
Él vostre blog és un regal extraordinari, tant pel que hi veiem com pels conceptes i experiències que se'n desprenen. Felicitats als nenes i nenes que ja van al grup dels grans. Les fotos de record del primer any són d'agrair.
SvarSlet