Om mig

Mit billede
Les sessions de PSICOMOTRICITAT I LLENGUATGE que des del 2008 imparteixo aquí a Copenhaguen són un espai on fer ús del català fora de l’àmbit familiar, i una oportunitat de compartir l' aprenentatge amb altres families catalano-daneses. El que a mi em resulta fascinant és ajudar a aquests nens i nenes a ampliar la seva capacitat de comprensió i expressió en català fent un treball que integri aquest procés amb altres processos essencials d’aprenentatge a nivell cognitiu, motriu i afectiu. En aquest sentit el treball de llenguatge es fa a través d’activitats molt diverses que pretenen potenciar i desenvolupar, per una banda, la memòria, la imaginació, la sensibilitat, la capacitat perceptiva, associativa, representativa i simbòlica, i per altra banda pretenen estimular i afinar la consciència corporal, la coordinació, el ritme i els sentits. Totes les activitats que proposo pretenen crear un marc on els nens i nenes puguin prendre consciència de si mateixos, reconèixer com a propis els propis pensaments i emocions, i establir els propis límits. En aquest blog faig registre de les activitats que anem fent i de les experiències i reflexions que se'n desprenen.

22. okt. 2012

Aquest és un treball que integra motricitat àmplia o grossa i motricitat precisa o fina. La primera es refereix al conjunt de moviments que es realitzen amb la intervenció de tot el cos i que exigeixen una coordinació global (coordinació de grans grups musculars implicats en el mecanisme de la locomoció, l’equilibri i el control postural global). La segona es refereix al conjunt de moviments que exigeixen un control molt precís dels segments del cos que participen en el moviment. En general fa referència a la motricitat manual i també a la coordinació oculomanual (ull-mà). El domini de la psicomotricitat fina és posterior al de la grossa (el procés de maduració comença pel tronc i es desenvolupa cap a les extremitats).
Aquest exercici en concret està extret d’un mètode elaborat aquí a Dinamarca que es diu Skrivedans: en cada sessió es treballen unes determinades formes (per exemple la línia, la corva...etc.) i es fa, d’entrada, implicant tot el cos, i acompanyats del grup i la música, que estimulen la creativitat i l’emoció. Després, un cop aquests moviments estan integrats a partir d’una experiència global de la forma, es fa el mateix viatge sobre el paper, un espai més reduït.
Aquest és un mètode que es fa servir bastant a les escoles daneses amb els més petits que aprenen a escriure (aquí comencen a escriure quan tenen 6 anys) i que ha donat molt bons resultats. Està molt enfocat a l’escriptura.
Nosaltres d’exercicis que combinen l’experiència de moviment amb la del dibuix en fem a grapats, i no només perquè ens interessa aprendre a dominar el llàpis sino perquè tant el viatge de la dansa com el del dibuix (així com també els dos viatges realitzats simultàniament) ens proporcionen material que dóna nous matisos i qualitats a l’experiència de ser nosaltres mateixos, l’experiència de ser qui som. Aquí els volcans del grup de petits.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar