Aquí un petit text que vaig escriure, i que va sortir publicat el passat setembre a la revista que edita DAP (Danske Psykomotoriske Terapeuter). M'havien demanat que fes una petita reflexió sobre com era estudiar aquí a Dinamarca i que expliqués una mica la meva trajectòria, i intencions en relació als estudis. Jo, de pas, vaig anomenar les classes de català, com no.
El text és el que segueix. És en danès, és clar.
Títol: At være del af en helt
anden uddannelseskultur
Subtítol: Jeg kan blive helt
paralyseret, når en underviser bliver konfronteret med en fejl - min krop
smelter!
Escrit per: Mireia Serra
Voltas, studerende ved Psykomotorikuddannelsen i Hillerød
Text: I 2005 kom jeg til Danmark,
hvor jeg sidenhen startede på psykomotorikuddannelsen. Jeg havde fået den
anbefalet af en veninde, men kendte derudover ikke så meget til den. I
Barcelona arbejdede jeg som danser og skuespiller i mange år, men det var noget
af en kamp at leve af det. Jeg har baggrund i bl.a. body weather technique,
teater, moderne dans, authentic movement, anatomy for movement, samt Alexander
Teknik. Som performer har jeg både skabt en række egne værker og været med i
andres projekter. Jeg har også en uddannelse i litteraturvidenskab og
komparativ litteratur og har professionel erfaring inden for
litteraturbranchen.
Hvis jeg var blevet i Spanien
tror jeg ikke, at jeg ville have uddannet mig indenfor det psykomotoriske fag. Den
almene forståelse af psykomotorik er meget begrænset dernede, og mest af alt
forbundet med arbejdet med børn, som har motoriske vanskeligheder. Det er også
den forståelse, som hersker i det offentlige. Det er kun på private skoler,
hvor der anvendes en bredere opfattelse af faget, som måske kunne ligne den
danske. Og jeg havde ikke hørt om den.
Provokerende grænser
Jeg har altid haft en
meget eksperimenterende tilgang til teater og dans, og ja, måske også
terapeutisk, hvis jeg må anvende begrebet i en mere generel betydning end den
egentlig faglige. For mig er det at lære skuespil eller dans meget tæt knyttet
til den personlige udviklingsproces hen imod en øget kontakt med ens krop og
hermed ens fysiske, psykiske og relationelle potentiale og behov. Den
kunstneriske praksis har givet mig - føler jeg - mulighed for selv, at skabe
nogle læringsrammer, vælge mine egne spørgsmål og gå efter mine egne svar,
efter behov og i eget tempo. Derfor var det svært for mig at
være på skolen i starten: Jeg havde svært ved ”bare” at være studerende og ikke
skaberen. Jeg ville ikke tilpasse mig i andres rammer og følte, at på skolen
var jeg tvunget til at give slip på alt det, jeg selv havde med af opfindelser:
Det var deres og ikke mit længere. Jeg var så provokeret over alle de der grænser.
Men nu er jeg blevet rigtig glad for at være på skolen. Jeg har taget
plads og er trådt ind. Det, der før var truende, er nu blevet enormt
inspirerende. Og fordi mit dansk er blevet bedre, er det også blevet nemmere at
forstå andre og fortælle andre, hvem jeg er.
Kulturel fleksibilitet
Jeg er glad for både den
faglige og den personlige udvikling uddannelsen har givet mig. Jeg opdager nye
sider af mig selv i det, at jeg får lov til at være en del af en hel anden
uddannelseskultur. Jeg oplever f.eks., at her er det at udtrykke egne
behov en selvfølge: man må og bør kræve at tingene skal være i orden omkring
en. Det har man ligesom ansvar for. I Barcelona var man meget mere
autoritetstro, dengang jeg læste litteraturvidenskab: Man fandt sig i meget, både
på det strukturelle og på det faglige plan. Nu må det have ændret
sig voldsomt, med krisen. Men jeg er stadig sådan en, der virkelig kan blive
helt paralyseret når f.eks. en klassekammerat konfronterer en underviser en
fejl eller et problem. Min krop smelter!...der er helt klart noget jeg kan lære,
der.
På den anden side kan jeg også
se en styrke i den fleksibilitet, jeg har trænet mig til. Jeg kan være et sted,
hvor tingene ikke er helt i orden uden at blive helt stresset. Jeg kan rumme meget. Og det, at jeg kan
relativisere den kultur jeg er en del af, gør, at jeg også kan være kritisk
over for den: jeg kan nogle gange fornemme en forkælelse i det behov, som jeg møder
nogle gange blandt danskerne, for at sætte andre på plads og korrigere. Jeg kan
fornemme en mangel på ydmyghed, som jeg synes jeg selv har.
Mireia Serra Voltas er 37 år
og født i Barcelona. Hun studerer på psykomotorikuddannelsen i Hillerød på 11.
modul. Derudover er hun også under uddannelse som psykomotorisk terapeut, og
desuden leder hun mb træning i Studio/KittJohnson X-act, samt arbejder med
tosprogede børn og deres forældre i et projekt, som hun selv har stiftet. Her gør
hun brug af den psykomotoriske tilgang og støtter børnene i at bevare deres
andet sprog: catalansk. I sin sprogundervisning er Mireia Serra Voltas fascineret
af at undersøge, hvordan sproglige oplevelser hænger sammen med kropslige
oplevelser.
Hendes drømmejob er at bruge
sin uddannelse til noget, der handler om at støtte fagpersonlige processer,
bl.a. inden for teater og dans. Hun er også meget fascineret af arbejdet inden
for både fødsel og psykiatri.
Oh! que bé que te l'hagin demanat, que l'hagis pogut fer en danès i que hi esmentis la teva activitat amb el grup de català. Ja ens en faràs un resum verbal perquè, malauradament, se'ns fa molt difícil el danès.
SvarSlet