Om mig

Mit billede
Les sessions de PSICOMOTRICITAT I LLENGUATGE que des del 2008 imparteixo aquí a Copenhaguen són un espai on fer ús del català fora de l’àmbit familiar, i una oportunitat de compartir l' aprenentatge amb altres families catalano-daneses. El que a mi em resulta fascinant és ajudar a aquests nens i nenes a ampliar la seva capacitat de comprensió i expressió en català fent un treball que integri aquest procés amb altres processos essencials d’aprenentatge a nivell cognitiu, motriu i afectiu. En aquest sentit el treball de llenguatge es fa a través d’activitats molt diverses que pretenen potenciar i desenvolupar, per una banda, la memòria, la imaginació, la sensibilitat, la capacitat perceptiva, associativa, representativa i simbòlica, i per altra banda pretenen estimular i afinar la consciència corporal, la coordinació, el ritme i els sentits. Totes les activitats que proposo pretenen crear un marc on els nens i nenes puguin prendre consciència de si mateixos, reconèixer com a propis els propis pensaments i emocions, i establir els propis límits. En aquest blog faig registre de les activitats que anem fent i de les experiències i reflexions que se'n desprenen.

6. sep. 2016

Amb el grup de grans aquest curs provem un format diferent: ens trobem el primer diumenge de cada mes i fem una sortida de quatre hores. Diumenge passat dia 4 de setembre vam fer la primera.

Tot i que la decisió ha estat presa en base a qüestions logístiques, sembla ser que la nova fórmula funciona molt bé en relació a les necessitats que tenen a aquesta edat. La sessió de quatre hores permet una combinació de estones guiades i estones lliures, que crec que fa que es facin més seva l'experiència. Sobretot els que tenen més problemes per comunicar-se en català.

És clar que hi ha moments que "es passen" al danès, però jo miro de recollir les situacions i les converses per parlar-les després quan ens trobem entorn d'alguna activitat de les  guiada en català. 
Diguéssim que vaig anomenant el que van vivint, i els demano que m'ho expliquin, ho hagin viscut en català o no. I els ajudo, evidentment, a explicar-ho en català. És un exercici difícil, aquest d'explicar una vivència viscuda en una llengua en una altra llengua.
Per uns més que per d'altres. Com sempre hi ha diferents nivells.

En fi. El programa d'aquest any per al grup de grans inclou treball d'expressió i comprensió orals, i també treball de lectura i escriptura. Són nens que ja han après a llegir i a escriure en danès i que estan -penso jo- en un moment molt bo per fer el procés en català.

Una visita a l'exposició Hullet i rummet (El forat en l'espai) va ser l'eix vertebrador d'aquesta primera sessió, en la que vaig haver de improvitzar una mica perquè plovia. Entre d'altres coses vam encetar el tema de les categories gramaticals, i vam caçar noms, adjectius i verbs durant la caminada, a dins l'exposició i a les pauses. 

La Carla va venir un moment a dir-me: mira, Mireia, tinc els peus xops! I jo, amb una falta d'empatia absoluta li vaig respondre: Molt bé. I "xops" què és? és un nom, un adjectiu o un verb? ….Pobres!


Tenia pensada una caminada per sobre el pont nou que enllaça Nyhavn amb Holmen, un pont que s'obre i es tanca, on havíem d'haver parlat de les "paraules-pont"(les preposicions, conjuncions i pronoms relatius). M'ho guardo per un altre dia!





 mirant la ruta i orientant-nos en l'espai


 travessant les jardins de la biblioteca central






 L'Otto, l'Olau i en Pau
mirant formes i colors a l'exposició de Nikolaj Kunsthallen






jugant (interactuant amb) el material de l'exposició




fent cartells inspirats en el paisatge de cartells que hem vist a l'exposició




de tornada cap a la Cinemateket, on farem frases amb les paraules caçades










Ingen kommentarer:

Send en kommentar