Om mig

Mit billede
Les sessions de PSICOMOTRICITAT I LLENGUATGE que des del 2008 imparteixo aquí a Copenhaguen són un espai on fer ús del català fora de l’àmbit familiar, i una oportunitat de compartir l' aprenentatge amb altres families catalano-daneses. El que a mi em resulta fascinant és ajudar a aquests nens i nenes a ampliar la seva capacitat de comprensió i expressió en català fent un treball que integri aquest procés amb altres processos essencials d’aprenentatge a nivell cognitiu, motriu i afectiu. En aquest sentit el treball de llenguatge es fa a través d’activitats molt diverses que pretenen potenciar i desenvolupar, per una banda, la memòria, la imaginació, la sensibilitat, la capacitat perceptiva, associativa, representativa i simbòlica, i per altra banda pretenen estimular i afinar la consciència corporal, la coordinació, el ritme i els sentits. Totes les activitats que proposo pretenen crear un marc on els nens i nenes puguin prendre consciència de si mateixos, reconèixer com a propis els propis pensaments i emocions, i establir els propis límits. En aquest blog faig registre de les activitats que anem fent i de les experiències i reflexions que se'n desprenen.

11. apr. 2014

Com si fóssim persones

Divendres passat vam treballar a partir d'exercicis de moviment i consciència corporal la idea de "ser moguts" per l'altre i de moure'ns com si no fóssim nosaltres els que iniciéssim el moviment. Aquest tipus de treball és molt comú en tècniques com el Body Weather. Tot i tenir una profunditat filosòfica inmensa, es pot treballar amb nens petits a partir de la imatge del ninot. Els nens i nenes s'estiren a terra, i són ninots. Els pares els mouen. És una molt bona manera de començar a crear consciència de tonicitat muscular. És molt normal que a una edat de 3-4-5 anys els nens encara no sàpiguen com "deixar anar" quan se'ls ho demana. Ho saben fer, però no de la mà d'una decisió conscient. I aquest és un exercici per crear un ponts i començar-ho a fer més conscient.
Després de moure els ninots una estona, els pares es retiren i aleshores, després d'una estona de silenci, els ninots senten música i comencen a moure's sols, com si fossin persones.
Per arribar a poder fer aquest exercici i entendre'n tot el procés, em va semblar una bona idea començar pels pares fent de ninots. normalment quan faig fer una cosa als pares, els nens de seguida tenen ganes de probar-la ells.
Una de les sorpreses més boniques va ser la cara d'alguns nens del grup de petits quan de sobte el seu pare o mare ninot va començar a moure's, a mirar, a viure, com si fos una persona. Va ser fantàstic.
Pels nens del grup de mitjans és una manera de crear situacions d'improvització de moviment amb música on el punt de partida no són els referents dels que normalment tiren quan es posen a ballar. És molt interessant veure el moviment que surgeix a partir d'aquesta imatge.









Després d'aquest exercici vam treballar amb papers de diari i cinta de pintor i vam fer ninots. Un treball, també de consciència corporal, que ajuda molt a entendre el secret de les articulacions.











I aquí la cançó del Pinotxo que han après els petits:


cloc clic cloc clic cloc
Pinotxo és un ninot
cloc clic cloc clic cloc
i com que diu mentides
cloc clic cloc clic cloc
li va creixent el nas
molt llarg molt llarg molt llarg
molt llarg molt llarg molt llaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarg!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar